سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی میکند؟

کم شنوایی چیست ؟ چگونه میتوان به افراد کم شنوا کمک کرد؟ سمعک به افراد کم شنوا چه کمکی میکند؟

بسیاری از بیماران پس از مراجعه به مراکز شنوایی و مواجهه با کم شنوایی و مشاوره و تجویز سمعک، سوالاتی را از متخصص شنوایی شناسی میپرسند:

سمعک ها چه کمکی می کنند؟
چرا باید از سمعک ها استفاده کرد؟
درصورت استفاده نکردن از سمعک چه مشکلاتی ممکن است بوجود بیاید؟

کم شنوایی چیست؟

کم شنوایی یکی از اختلالات شایع در جهان است و عارضه ای است که در آن توانایی شنیداری فرد کاهش پیدا می‌کند و تاثیر فراوانی بر روند زندگی می گذارد. نوع و میزان کم شنوایی توسط متخصص شنوایی شناسی بدست می آید.

اگر مدام از خانواده و اطرافیان خود میشنوید که به شما میگویند، چرا صدای تلویزیون بلند است، و یا فکر می کنید که مردم با شما نجواگونه صحبت می کنند و از آن ها درخواست می کنید که کلامشان را تکرار کنند، باید بگویک که درصد نیاز به استفاده از سمعک در شما بالاست و باید به پزشک یا کلینیک شنوایی سنجی مراجعه کنید.

تشخیص این که شما دقیقا چه زمانی به استفاده از سمعک نیاز دارید، مهم است. برای این کار بهتر است که به صورت دائمی با یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در ارتباط باشید. گوش عضو مهمی از بدن شماست که ایجاد اختلال در آن، منجر عدم تعادل و مشکلات سختی در زندگی خواهد شد.

درجات کم شنوایی

از نظر شنیداری، افراد دچار درجات مختلفی از کم شنوایی می شوند. این درجات شامل: کم شنوایی خفیف، ملایم ، متوسط، متوسط تا شدید، شدید و عمیق می شود .

این بدان معناست که تقریبا تمامی افراد کم شنوا دارای شنوایی باقیمانده می باشند. در موارد شدید و عمیق معمولا در فرکانس های پایین امکان شنیدن صداهای بم مانند صدای طبل و … وجود دارد. اغلب آن ها این صداها را بعنوان لرزش تجربه می کنند.

انواع مختلف تست کم شنوایی چیست؟

به عنوان بخشی از ارزیابی شنوایی، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزند شما یک تاریخچه پزشکی کامل و معاینه فیزیکی انجام می دهد. علاوه بر این، انواع مختلفی از تست های شنوایی وجود دارد. برخی از آنها ممکن است در تمام سنین استفاده شوند، در حالی که برخی دیگر بر اساس سن و سطح درک کودک شما استفاده می شوند.

۲ روش اصلی غربالگری شنوایی برای نوزادان وجود دارد. اینها ممکن است به تنهایی یا با در بهترین مرکز شنوایی سنجی نوزادان هم استفاده شوند.

انتشارات صوتی برانگیخته: آزمایشی که از یک پلاگ کوچک و انعطاف پذیر استفاده می کند که در گوش نوزاد قرار می گیرد. صداها از طریق دوشاخه ارسال می شوند. یک میکروفون در دوشاخه انتشارات صوتی (پاسخ) گوش عادی در واکنش به صداها را ضبط می کند. در نوزادی که دچار کم شنوایی است هیچ گازهای گلخانه ای وجود ندارد. این آزمایش بدون درد است و معمولاً فقط چند دقیقه طول می کشد، در حالی که کودک خواب است.

پاسخ شنوایی ساقه مغز: آزمایشی که از الکترودها (سیم) استفاده می‌کند که با چسب به پوست سر نوزاد متصل شده‌اند. در حالی که کودک خواب است، صداهای کلیک از طریق گوشی های کوچک در گوش کودک پخش می شود. این تست فعالیت مغز را در پاسخ به صداها اندازه گیری می کند. مانند EOAE، این آزمایش بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد.

استفاده از سمعک

سمعک وسیله ای پزشکی است که برای بهبود شنوایی طراحی شده است و صداهای محیط را برای فرد دارای کم شنوایی قابل شنیدن میکند. سمعک ها از نظر قیمت، اندازه، تکنولوژی و نحوه ی قرار گیری در گوش تفاوت زیادی دارند. امروزه طراحان سمعک در تلاشند که با طراحی سمعک های کوچکتر و غیر قابل دید به کاربران این امکان را بدهند که با رضایت بیشتری از آن استفاده کنند. سمعک شنوایی طبیعی شما را باز نمی گرداند. اما با تمرین، سمعک آگاهی شما را از صداها و منابع آنها افزایش می دهد. شما می خواهید به طور منظم از سمعک خود استفاده کنید، بنابراین یکی را انتخاب کنید که استفاده از آن برای شما راحت باشد. سایر ویژگی هایی که باید در نظر بگیرید شامل قطعات یا خدمات تحت پوشش گارانتی، برنامه و هزینه های تخمینی برای نگهداری و تعمیر، گزینه ها و فرصت های ارتقاء، و شهرت شرکت سمعک برای کیفیت و خدمات مشتری است.

عملکرد سمعک ها

سمعک ها صداهای ورودی به گوش را تقویت می‌کنند. سلول های مویی سالم این صداها را تشخیص می دهند و سیگنال های مربوطه را به مراکز مغزی فرد میفرستند. از این طریق صداهایی که پیشتر برای فرد کم شنوا قابل شنیدن نبود، شنیده می شود.

سمعک به درک بهتر محیط و شفاف شدن صداها کمک میکند. اگر چه خرید و سفارش سمعک در تهران ممکن است پرهزینه باشد، اما حتما به خوبی می دانید که استفاده از سمعک زندگی شما را بهبود می بخشد و ارزش این هزینه زیاد را دارد. برای این که بهترین انتخاب را برای نیازهای شنوایی و بودجه خود داشته باشید، با ما در کلینیک اواج همراه باشید.

تمام حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به کلینیک شنوایی سنجی آواج می باشد. - Enfold Theme by Kriesi
چت واتساپ